Spørsmål og svar
Spørsmål og svar
Hvorfor bør jeg handle hos 112ink & Eko-print?
Miljøvenlige blækpatroner, et stort sortiment af grønne kontorartikler og klimasmarte leveringsmetoder er nogle af fordelene ved at handle hos 112ink & Eko-print. Hos os er det nemt at købe det, du skal bruge til printeren og kontoret, og samtidig tænke på miljøet.
Hvilke forskjellige patrontyper finnes det?
Miljøpatroner
Miljøpatroner er originalpatroner som gjenbrukes for å redusere belastningen på miljøet. Tomme patroner - både original- og miljøpatroner - samles og sendes til en utvalgt fabrikk hvor de renses, etterfylles og testes for å gi et godt trykkresultat. Blekket oppfyller samme kvalitetskrav som originalblekk og miljøpatronen inneholder like mye blekk som en ny original patron, vanligvis mer. Fordi patronen kan gjenbrukes sparer vi på naturens ressurser og kan tilby en billigere patron. Produsentene av miljøpatronene er sertifisert med ISO 9001-sertifisering.Miljøtoner
En miljøtoner er en originalkassett som gjenbrukes. Toneren oppfyller de samme kvalitetskravene som originalen og miljøtoneren tilsvarer en ny originaltoner.Originale patroner
En original patron er en nyprodusert patron produsert av originalprodusenten, f.eks. HP, Lexmark, Canon og Epson.Hvorfor godkjenner ikke HP-skriveren min miljøpatron?
Skriverprodusenten HP slipper av og til oppdateringer til skriverens faste programvare (firmware). Dersom disse installeres kan det føre til at alternative blekkpatroner og tonerkassetter slutter å fungere. Dette inkluderer blekk og toner fra 112ink & Eko-print sine egne merker.
For å få patronene og tonerkassettene til å fungere igjen må den gamle programvaren installeres på nytt. Dette kalles å nedgradere skriveren. Dette betyr enkelt og greit at du hjelper skriveren med å gå tilbake til programvaren som ble brukt før oppgraderingen.
Gjør slik:
For å kunne installere den gamle programvaren på nytt, må du først laste den ned. Velg riktig lenke her:
HP LaserJet M153-M154
HP LaserJet Pro M180-M181
HP Color LaserJet Pro M254dw
HP LaserJet Pro M254dn/M254nw
HP LaserJet Pro M280-M281
Før du installerer den gamle programvaren, må skriveren konfigureres for å tillate nedgradering. Dette gjør du i skrivermenyen/innstillinger via kontrollpanelet (knapper og display) på selve skriveren. Husk at de forskjellige menyalternativene i skriveren kan variere litt fra modell til modell. Noen modeller har ingen menyer i det hele tatt, og da kan du hoppe over dette trinnet. Ellers kan det for eksempel se slik ut:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Downgrade -> Yes
Når du har satt skriveren til å tillate nedgradering, kan du installere programvaren. Etter at programvaren er installert, anbefaler vi at du stiller inn skriveren slik at den ikke oppdateres automatisk igjen ettersom problemene da vil komme tilbake.
Slik kan skrivermenyene se ut når du velger å ikke ha automatiske oppdateringer:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Updates -> No
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Check Automatically -> Off
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Prompt Before Install -> Always Prompt
Dersom du til tross for disse tipsene ikke får patronen eller tonerkassetten til å fungere, er du velkommen til å kontakte oss. Fortell oss da gjerne hvilken skrivermodell du har, så blir det lettere for oss å hjelpe deg!
Hvilke garantier gir 112ink & Eko-print?
- 112ink & Eko-print garanterer at produktene du har bestilt, er feilfrie ved levering.
- Dersom produktene ikke fungerer som tenkt, garanterer 112ink & Eko-print å bytte til nytt produkt.
- Din skrivergaranti påvirkes ikke om du bruker en miljøpatron eller en original patron.
Dersom produktet viser seg å være defekt, kontakt kundeservice - før du returnerer det. Du har full returrett innen 14 dager fra og med den dagen du mottok varen.
Les gjerne mer om forbrukerkjøpsloven og netthandel på www.forbrukertilsynet.no.
Hva er GDPR?
GDPR (General Data Protection Regulation) er EUs generelle personvernforordning. Formålet med forordningen er å styrke vernet for privatpersoner ved behandling av personopplysninger innen EU. Den ble antatt 27.4.2016 og begynte å gjelde 25.5.2018.
Forordningen har nr. 2016/679. I Sverige erstatter GDPR den tidligere personopplysningsloven.
Hva innebærer GDPR for deg?
Den generelle tanken bak GDPR er å gi deg som privatperson retten til personopplysningene dine. Hvert foretak som håndterer personopplysninger som direkte eller indirekte kan identifisere deg som individ, skal på en tydelig måte informere deg om hvordan personopplysningene samles inn, hvorfor innsamlingen skjer, hvor de lagres, og hvordan de brukes i foretaket og hos eventuelle forretningspartnere. GDPR gir deg økt rett til å styre over personopplysningene dine. De mest sentrale områdene i denne rettigheten er:
rett til informasjon
rett til korrigering av personopplysninger
rett til å motsette seg profilering
rett til anonymisering av personopplysninger
rett til dataportering av personopplysninger
rett til registerutdrag over personopplysninger
I vår personvernerklæring kan du lese om hvordan vi samler inn og håndterer personopplysningene dine i samsvar med GDPR.
Hvordan håndterer dere retten til informasjon om mine personopplysninger?
Du har rett til å få informasjon fra oss om hvordan vi samler inn og håndterer personopplysningene dine. Vi informerer deg om dette i forbindelse med at du gjennomfører et kjøp hos oss via våre kjøpsvilkår og vår personvernerklæring som du da har tilgang til. Informasjon om vår behandling av personopplysningene dine er dessuten alltid tilgjengelig på vår hjemmeside.
Hvordan håndterer dere retten til tillegg eller korrigering av mine personopplysninger?
Du har alltid rett til å korrigere feilaktige opplysninger og dessuten legge til manglet informasjon om den er relevant i forbindelse med vår håndtering av personopplysningene dine. Du kan selv endre visse av dine opplysninger ved å logge inn på Mine sider på vår hjemmeside.
Du kan også be om endring av opplysningene ved å ta kontakt med vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com.
Hvordan håndterer dere om jeg motsetter meg profilering ved hjelp av mine personopplysninger?
Vi kan komme til å utføre visse analyser basert på dine kundeopplysninger som for eksempel tar sikte på å plassere deg i en type kundekategori eller kundesegment (eksempelvis «kunde som kjøper tonerprodukter»). Den typen analyser gjør vi for å kunne gi deg en personlig tilpasset opplevelse når du besøker vår hjemmeside og relevante tilbud i forskjellige markedsføringskanaler.
Du kan alltid kreve at vi ikke bruker personopplysningene dine til denne typen profilering. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Sammen med din anmodning vil vi også få en bekreftet kopi på ditt førerkort, pass, ID-kort eller annet identitetsdokument. Denne kopien er nødvendig for at vi skal kunne beskytte personopplysningene dine og sikre at vi utfører denne anmodningen på oppdrag fra deg. Kontakt vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Hvordan håndterer dere retten til anonymisering av mine personopplysninger?
Du har rett til å få personopplysningene dine anonymisert i våre systemer. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Sammen med din anmodning vil vi også få en bekreftet kopi på ditt førerkort, pass, ID-kort eller annet identitetsdokument. Denne kopien er nødvendig for at vi skal kunne beskytte personopplysningene dine og sikre at vi utfører denne anmodningen på oppdrag fra deg. Kontakt vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Når du krever anonymisering av personopplysninger, sletter vi de personopplysninger som direkte eller indirekte kan identifisere deg som individ. Sletting skjer under forutsetning av at det ikke er noe økonomisk eller juridisk mellomværende mellom deg som kunde og iPiccolo, f.eks. ubetalte fakturaer, at det ikke foreligger noen rettslig forpliktelse for iPiccolo til å behandle opplysningene eller noen annen lovpålagt grunn til behandlingen.
Hvordan håndterer dere min rett til dataportabilitet?
Du har rett til å henvende deg til oss og kreve å få personopplysningene dine overført for bruk på annet hold. Personopplysningene skal da overføres i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. Overføringen kan skje til deg eller direkte til en annen angitt behandlingsansvarlig. Du vil få en slik dataportering utført innen en måned etter vi har tatt imot din anmodning.
Hvis du vil få personopplysningene dine overført, skal du sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Sammen med din anmodning vil vi også få en bekreftet kopi på ditt førerkort, pass, ID-kort eller annet identitetsdokument. Denne kopien er nødvendig for at vi skal kunne beskytte personopplysningene dine og sikre at vi utfører denne anmodningen på oppdrag fra deg. Kontakt vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Hvordan håndterer dere min rett til registerutdrag?
Du har rett til å få ut et registerutdrag over personopplysningene dine én gang per år uten kostnad. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Sammen med din anmodning vil vi også få en bekreftet kopi på ditt førerkort, pass, ID-kort eller annet identitetsdokument. Denne kopien er nødvendig for at vi skal kunne beskytte personopplysningene dine og sikre at vi gir ut registerutdraget til deg og ikke til noen annen. Kontakt vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Registerutdraget inneholder informasjon om hvilke personopplysninger vi håndterer, hvor disse opplysningene kommer fra, hva som er formålet med behandlingen, og til hvilke mottakere eller kategorier av mottakere som opplysningene kan gis ut til. Vi sender registerutdraget via e-post til din e-postadresse.
Hvor henvender jeg meg hvis jeg har spørsmål om GDPR eller håndteringen av mine personopplysninger?
Du er velkommen å ta kontakt med vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com dersom du har spørsmål som gjelder personopplysningene dine.
Hvor skal jeg henvende meg om det er noe vi ikke kommer overens om i en eventuell tvist?
Ved eventuell tvist henviser vi primært til Forbrukerrådet i Norge Forbrukerrådet er en myndighet som bistår i tvister mellom forbrukere og bedrifter. Du kan kontakte dem her:
Forbrukerrådet:
https://www.forbrukerradet.no
Forbrukerrådet
Postboks 463 Sentrum
0105 Oslo
Du kan også kontakte EU-kommisjonens onlineplattform for alternativ tvistløsning (European Commission Online Dispute Resolution, EU ODR):
https://ec.europa.eu/odr